De geschiedenis van de Biltstraat

DE BILTSTRAAT IS DOOR DE JAREN VEEL VERANDERD.
WE NEMEN JE GRAAG MEE DOOR DE BILTSTRAAT,
HOE HET BEGON TOT NU!

13e eeuw
815.jpg
Ontstaan Biltse Steenweg

In de 13e eeuw werd de weg door de ontgonnen moerassen ten oosten van de stad aangelegd. Hij begon bij de Wittevrouwenpoort van de Utrechtse stadsmuur en liep in een rechte lijn naar De Bilt. De weg was als een van de eerste van het land bestraat en werd daarom Biltse Steenstraat genoemd. Rond de Biltse Steenstraat ontstond een nederzetting die uitgroeide tot een kleine voorstad van Utrecht, met zelfs een eigen toegangspoort ter hoogte van de Biltse Grift; de Gildpoort.

1819
113.jpg
Biltstraat Veeartsenijschool

Aan het begin van de 19e eeuw werd de eerste kilometer van de Biltse Steenstraat voor het eerst als Biltstraat aangeduid. Het was destijds nog een landelijke laan met veel bomen. In 1819 werd de 17e-eeuwse buitenplaats Gildestein aan de Biltstraat verbouwd tot de Rijks Veeartsenijschool.

1879
afb9.jpg
Station Utrecht Biltstraat

In 1879 reed de eerste paardentram door de straat op de lijn naar de Bilt en later Zeist. In 1885 opende de HIJSM Station Utrecht Biltstraat op de Spoorlijn Hilversum - Lunetten. De tramlijn werd in 1909 geëlektrificeerd. Rond deze tijd verschenen ook de eerste auto's in de straat en besloot men de gebrekkige bestrating en ontbrekende trottoirs te vernieuwen.

1945
4_1945.jpg
Na de Tweede Wereldoorlog

De Biltstraat was aan het begin van de 20e eeuw een drukke winkelstraat met veel dienstverlening en meerdere kroegen. Dit beeld bleef bestaan ongeveer tot aan de Tweede Wereldoorlog. Na de zware oorlogsjaren was het op 7 mei 1945 zo ver: Canadese en Britse troepen trokken over de Bilstraat de stad binnen, verwelkomd door een dolblije menigte.

1950
5_busbaan.jpg
Biltstraat busbaan

Na de Tweede Wereldoorlog veranderde het karakter van de Biltstraat sterk. Nadat voor de oorlog al de meeste trams uit Utrecht waren verdwenen, reed de tram naar Zeist in 1949 ook voor het laatst door de Biltstraat. De straat werd in 1950 geasfalteerd en de vele bomen werden gekapt omdat zij een gevaar vormden voor het steeds drukker wordende verkeer. In de jaren 80 werd overwogen om een sneltram over de Biltstraat te laten rijden, maar onder druk van de omwonenden ging dit niet door. Sinds 2000 loopt over het oostelijke deel van de Biltstraat een drukke HOV-busbaan, die het centrum verbindt met de Universiteit in De Uithof.

2000
6_nieuwbouw .jpg
Nieuwbouw

Naast nieuwbouw staan nog een groot aantal gebouwen uit de 19e en het begin van de 20e eeuw overeind. Een aantal van deze panden zijn een gemeentelijk of rijksmonument.

7_bedrijven.jpg
Bedrijven

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw werd de dienstverlening in de Biltstraat gedomineerd door uitzendbureau’s. Vanaf het jaar 2000 is er een duidelijke ontwikkeling gaande naar een hippe horecastraat in het gedeelte tot aan de Kruisstraat en een meer zakelijke dienstverlening (advocatenkantoren, makelaars, culturele centra, etc) in het gedeelte van de Kruisstraat tot de Berenkuil.